Jak pracovat s chybou, o které žáci neví?

Je to tu zas… Zadám žákům práci v hodině německého jazyka. Písemně si mají připravit krátké povídání na téma bydlení. Nejde o nic těžkého, většina žáků má s pomocí slovníku úkol splněný během 20 minut.

Mám ale jiné dilema…

Když pročítám jejich práci, narážím na spoustu chyb, za které nemůžou. Eduardo Briceño je nazývá tzv. chybami z nadsazení (Stretch mistakes) a v podstatě je považuje za kladný jev, protože díky nim žáci mohou postoupit na další level. Ale jak mám k takovým chybám přistupovat při opravování?

Teď rozhodně nemám na mysli, že snížím známku s ohledem na množství chyb! Žáci zadanou práci splnili nejlépe, jak mohli, takže si zaslouží hezkou známku. Bez diskuze.

Dlouho mi ale vrtalo hlavou, jestli mám žáky na dané chyby upozornit a nabušit jim do hlavy i věci, které ještě nebrali. Nebo si těch chyb nevšímat, ať dětem zbytečně neberu motivaci? A co když na mě vyrukuje nějaký rodič s tím, že jsem naprostý amatér, když nevidím a neopravím všechny chyby?

Celý víkend jsem hledala odpověď v chytrých knihách, ale byla to jen samá teorie a skutek utek. V neděli večer jsem jen tak mimochodem prohodila před partnerem, jaký problém zrovna řeším. On mi – s naprostou samozřejmostí – navrhl ideální řešení: „Tak oprav jen chyby, které už by znát měli, a ty ostatní podtrhni zvýrazňovačem. Kdo chce vědět víc, tak se zeptá.“ No chápete to? Jasný jak facka a já to dva dny hledám v knihách…

Takže tenhle problém jsem zvládla. Sice ne vlastní zásluhou, ale znovu jsem si díky tomu uvědomila, že fakt není ostuda nechat si poradit od někoho zkušenějšího. Pokud jako já nemáte to štěstí, že žijete s kolegou učitelem, nezoufejte.

Do 28. března si totiž za sníženou cenu můžete objednat online kurz 5 neděl v džungli před tabulí, který vás provede řešením nejrůznějších problémů ve třídě. Kurz vytvořila Nina Suchomelová. Určitě ji znáte, protože rozhovor s ní patří k nejúspěšnějším článkům na tomto blogu. A protože je taky učitelka, ušila ho přesně na míru našim potřebám. Všechno hezky česky, srozumitelně a prakticky. A hlavně z pohodlí domova, takže si u toho můžete uvařit kafe a dát nohy na stůl.

Pokud vás zajímá více informací o kurzu, klikněte sem.

 

Helena Čuková
Miluju práci s informacemi a ještě raději je předávám druhým. Kromě vzdělávání je mojí další vášní osobní rozvoj. Dlouho jsem přemýšlela, jak bych se mohla věnovat oběma oblastem současně, až vznikl projekt Osobní rozvoj pro učitele. Mým cílem je sdílet s dalšími učiteli rady a tipy, které jim pomůžou k větší pohodě a spokojenosti v osobním i pracovním životě, protože jedině tak můžeme být vzorem pro naše žáky a vychovat z nich generaci úspěšných a sebevědomých lidí. Více o mně si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.