Jak jsme si oblíbili Kahoot

Hodně dlouho jsem se vyhýbala používání mobilů ve výuce. Jednak jsem nechtěla, aby toho žáci v hodině zneužívali, ale především mě děsila představa zbytečných časových prodlev – než se žáci  připojí, než vysvětlím zadání, než pochopí, co mají dělat atd… Jediné, s čím jsem byla ochotná pracovat, je vyhledání potřebných informací na Internetu, ale to je trochu nuda, ne?

Pak jsem ale díky jednomu školení objevila několik aplikací, které jsem chtěla ve výuce vyzkoušet. Byly to programy na tvorbu otázek, na které se odpovídalo právě s pomocí mobilů. Tak jsem to riskla. A došlo mi, že jsem měla zbytečné obavy. Připojení na Internet proběhlo bez problémů, zadání pochopili žáci hned a jejich nadšené zapojení do hry mě taky mile překvapilo.

Jednou z takových aplikací je Kahoot.com. Nejedná se o žádnou novinku, mnozí učitelé i žáci s Kahoot už dávno pracují. Ale pokud jste stejná konzerva jako já kdysi, vřele doporučuju vyzkoušet. A názor si udělejte sami. Navíc můžete žáky naučit tvořit vlastní kvízy. Není to nic složitého, s mojí pomocí to zvládli i sedmáci.

Jak na to?

1. Registrace

Pro samotné řešení kvízu na kahoot.com registrace nutná není, ale pro tvorbu kvízu ano. Registrace je zdarma a umožňuje přístup učitelům i žákům. Protože má ale studentský účet jistá omezení, doporučuji pracovat spíše s učitelským a to i v případě, že kvízy tvoří samotní žáci (prostě každé třídě vytvořím vlastní účet). Potom stačí zadat uživatelské jméno, e-mail a heslo. Pod těmito údaji se budete přihlašovat.

2. Tvorba otázek

Na Kahoot najdete celou databázi veřejně publikovaných kvízů, které můžete v hodině využít. Ale ještě lepší je tvořit si vlastní – tím, že stisknete tlačítko New K!.

Kahoot nabízí čtyři možnosti, jak získat od žáků odpovědi. Nejoblíbenějším je právě soutěž formou  kvízu (Quiz), ale lze odpovídat i tím způsobem, že žáci seřazují předložené možnosti podle určitých kritérií (Jumble), vyjadřují svůj názor (Discussion) a hlasují o nabízených variantách (Survey). Výhodou je, že vždy získáváme zpětnou vazbu – buď o správných odpovědích žáků, nebo o jejich názorech.

Tvorba otázek probíhá následujícím způsobem:

  1. Zadejte název kvízu a jeho popis.
  2. Určete, zda chcete obsah kvízu zviditelnit všem, nebo zůstane soukromý.
  3. Nastavte jazyk, typ publika a další libovolné komponenty.
  4. Můžete také vložit úvodní obrázek, odkaz na video z youtube.com a zdroje, ale není to povinné.
  5. Zeleným tlačítek Ok, go potvrdíme a přejdeme na další stránku, na které budou postupně přibývat další otázky. Nezapomeňte kvíz průběžně ukládat pomocí zeleného tlačítka Save.

  1. Pro vytvoření otázky je od vás vyžadováno zadání, určení časového limitu a 2-4 možnosti s minimálně jednou správnou odpovědí. Tu označíme a přes tlačítko Next přejdeme na další otázku.

  1. Po uložení kvízu jej můžete nadále editovat, prohlédnout si náhled, spustit hru nebo jej sdílet.

  1. Po spuštění hry můžete zvolit, zda budou soutěžit mezi sebou jednotlivci nebo celé týmy. Případně nastavíte další parametry.
  2. Program vám vygeneruje PIN. Ten pak žáci zadají na svých chytrých zařízeních (PC, mobil, tablet) na stránce kahoot.it. Vyberou si přezdívku, pod kterou budou soutěžit. Na centrálním počítači (ideálně propojeném s interaktivní tabulí) běží jedna otázka za druhou, žáci na svých zařízeních vybírají správnou odpověď. Po každé otázce žáci získávají zpětnou vazbu a mohou sledovat průběžné pořadí. O výsledku rozhoduje nejen správnost, ale také rychlost odpovědi.

   10. Po vyhlášení vítěze a TOP 5 mohou žáci kvíz ohodnotit a poskytnou tak tvůrci zpětnou vazbu.

Shrnutí

Kahoot.com není pro mnohé učitele žádnou novinkou, i když i on se neustále vyvíjí a určitě nás brzy překvapí dalšími funkcemi a možnostmi. Já jsem mu přišla na chuť teprve nedávno, ale o to větší nadšení jsem u žáků zaregistrovala. Ještě lepší ale je, když si kvízy tvoří žáci navzájem. Když je naučíme postup, bude tato aktivita příjemným zpestřením v hodině.

Helena Čuková
Miluju práci s informacemi a ještě raději je předávám druhým. Kromě vzdělávání je mojí další vášní osobní rozvoj. Dlouho jsem přemýšlela, jak bych se mohla věnovat oběma oblastem současně, až vznikl projekt Osobní rozvoj pro učitele. Mým cílem je sdílet s dalšími učiteli rady a tipy, které jim pomůžou k větší pohodě a spokojenosti v osobním i pracovním životě, protože jedině tak můžeme být vzorem pro naše žáky a vychovat z nich generaci úspěšných a sebevědomých lidí. Více o mně si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.