Hodně dlouho jsem se vyhýbala používání mobilů ve výuce. Jednak jsem nechtěla, aby toho žáci v hodině zneužívali, ale především mě děsila představa zbytečných časových prodlev – než se žáci připojí, než vysvětlím zadání, než pochopí, co mají dělat atd… Jediné, s čím jsem byla ochotná pracovat, je vyhledání potřebných informací na Internetu, ale to je trochu nuda, ne?
Pak jsem ale díky jednomu školení objevila několik aplikací, které jsem chtěla ve výuce vyzkoušet. Byly to programy na tvorbu otázek, na které se odpovídalo právě s pomocí mobilů. Tak jsem to riskla. A došlo mi, že jsem měla zbytečné obavy. Připojení na Internet proběhlo bez problémů, zadání pochopili žáci hned a jejich nadšené zapojení do hry mě taky mile překvapilo.
Jednou z takových aplikací je Kahoot.com. Nejedná se o žádnou novinku, mnozí učitelé i žáci s Kahoot už dávno pracují. Ale pokud jste stejná konzerva jako já kdysi, vřele doporučuju vyzkoušet. A názor si udělejte sami. Navíc můžete žáky naučit tvořit vlastní kvízy. Není to nic složitého, s mojí pomocí to zvládli i sedmáci.
Pro samotné řešení kvízu na kahoot.com registrace nutná není, ale pro tvorbu kvízu ano. Registrace je zdarma a umožňuje přístup učitelům i žákům. Protože má ale studentský účet jistá omezení, doporučuji pracovat spíše s učitelským a to i v případě, že kvízy tvoří samotní žáci (prostě každé třídě vytvořím vlastní účet). Potom stačí zadat uživatelské jméno, e-mail a heslo. Pod těmito údaji se budete přihlašovat.
Na Kahoot najdete celou databázi veřejně publikovaných kvízů, které můžete v hodině využít. Ale ještě lepší je tvořit si vlastní – tím, že stisknete tlačítko New K!.
Kahoot nabízí čtyři možnosti, jak získat od žáků odpovědi. Nejoblíbenějším je právě soutěž formou kvízu (Quiz), ale lze odpovídat i tím způsobem, že žáci seřazují předložené možnosti podle určitých kritérií (Jumble), vyjadřují svůj názor (Discussion) a hlasují o nabízených variantách (Survey). Výhodou je, že vždy získáváme zpětnou vazbu – buď o správných odpovědích žáků, nebo o jejich názorech.
Tvorba otázek probíhá následujícím způsobem:
10. Po vyhlášení vítěze a TOP 5 mohou žáci kvíz ohodnotit a poskytnou tak tvůrci zpětnou vazbu.
Kahoot.com není pro mnohé učitele žádnou novinkou, i když i on se neustále vyvíjí a určitě nás brzy překvapí dalšími funkcemi a možnostmi. Já jsem mu přišla na chuť teprve nedávno, ale o to větší nadšení jsem u žáků zaregistrovala. Ještě lepší ale je, když si kvízy tvoří žáci navzájem. Když je naučíme postup, bude tato aktivita příjemným zpestřením v hodině.