Několik her na začátek školního roku

„Nenávidím začátek školního roku!“ Tak jsem to dříve vnímala. Ne, že by se mi nechtělo do školy. Jen jsem nesnášela úvodní hodiny většiny předmětů. Celých 45 minut se totiž jenom tlachalo. O prázdninách, o organizaci školního roku, o bezpečnosti, a o tom, co se bude celý rok probírat. „To jsem klidně mohla zůstat doma,“ říkala jsem si a nějak jsem ten první zářijový týden přetrpěla. Já prostě nedokážu nic nedělat – pořád něco vymýšlím, plánuju nebo tvořím. A v těchto hodinách se nedělo nic.

Podle mě je velmi důležité, jak školní rok zahájíme. Protože ve stejném duchu bude probíhat až do června. Proto si na úvodních hodinách dávám opravdu záležet. A většinou jsem to já, kdo zaseká kopírku ve sborovně hned první den. Ale zatím se mi to vždycky vyplatilo. A tak jsem i pro letošek připravila několik aktivit, o které se s vámi podělím.

Jak může taková první hodina vypadat?

1) Organizační záležitosti

Sama jsem to nesnášela, a přesto se v úvodní hodině věnuji organizačním záležitostem a vyjasnění pravidel. Ale v porovnání s mými žákovskými lety to sfoukneme za pár minut. Žákům předkládám celoroční plán a každému rozdám jednu kopii s přehledem požadavků a se způsoby  hodnocení. Je fajn, když si ho nalepí na první stránku do sešitu, protože si pak mohou v průběhu celého roku připomínat, co se od nich očekává a za co dostávají známky.

2) Vzpomínka na prázdniny

První týden ve škole jsou ještě všichni myšlenkami u vody, tak proč se o své zážitky z prázdnin nepodělit s ostatními trochu kreativněji než jen formou vyprávění?

Mojí oblíbenou aktivitou (a dětí samozřejmě taky) je malování nebo pantomima. Žáci si vyberou jednu z letních událostí a pomocí malování na tabuli nebo pantomimy ji předvedou spolužákům tak, aby uhodli, o co se jedná.

Další možností je vytvořit plakát z prázdnin – žáci v paměti posbírají své zážitky z prázdnin a ztvární je formou koláže nebo myšlenkové mapy na papír. Tvořivosti se meze nekladou – žáci mohou psát, kreslit, skečnoutovat atd.

Také mě vždy zajímá, zda se žáci prakticky setkali s něčím, co jsme probírali ve škole. V dějepise je velká pravděpodobnost, že žáci navštívili nějaký zámek nebo muzeum. Na cestách možná využili cizí jazyk a znalosti ze zeměpisu. A třeba i jiné předměty žáci zakusili v praxi…

3) Opakovací hry

Zbytek hodiny věnuji nějaké opakovací hře pro připomenutí učiva z předchozího ročníku. Mezi mé favority patří: Člověče, odpověz!, Riskuj!, Piškvorky a Bojovka. Všechny se hrají v několika týmech, které mezi sebou soutěží. Členové vítězného týmu získají nějakou drobnost nebo svou první jedničku v novém školním roce. Otázky by však neměly být příliš těžké – po prázdninách se toho z hlavy dost vykouří, a nechceme přece žáky odradit hned první hodinu.

a) Člověče odpověz!

Pravidla u této hry jsou podobná jako u klasického Člověče nezlob se. Týmy střídavě hází kostkou a cílem je dostat svoji figurku do domečku jako první. Posouvat však s figurkou mohou teprve poté, co správně odpoví na vylosovanou otázku související s daným předmětem.

Na hru můžeme použít jakoukoli hrací plochu s políčky, hrací kostky a figurky pro každý tým. Mnohem více se mi ale osvědčila interaktivní tabule. Připravím si šablonu hrací plochy (na Google Obrázcích je jich na výběr celá řada), vložím do souboru „interaktivní hrací“ kostky a vytvořím několik figurek v různých barvách. Žáci pak mohou dobře sledovat, jak si jednotlivé týmy vedou.

b) Riskuj!

Známou hru jistě není třeba dlouze představovat: Týmy vybírají otázky z několika oblastí a podle náročnosti za ně dostávají určitý počet bodů. Vítězí družstvo s největším počtem bodů. Hrací pole je možné nakreslit na tabuli a otázky mít připravené na papíře. Pokud ale máte možnost, opět doporučuji interaktivní tabuli. Na stránkách Microsoftu je ke stažení šablona v Powerpointu vytvořená přesně pro účely této hry. Vy jen dopíšete vlastní otázky. Stáhnout ji můžete zde>>

c) Piškvorky

Tentokrát soutěží jen dva týmy (např. holky a kluci), každý si vybere jeden symbol  a cílem je získat 3 nebo 5 symbolů v řadě (záleží na velikosti hracího pole a na tom, kolik se vám chce vymýšlet otázek ;-)). Opět je možno hrát tak, že hrací pole nakreslíte na tabuli, nebo si jej připravíte v interaktivní podobě.

d) Bojovka

Opět jedna z oblíbených her, ale poněkud hlučná. Proto, pokud to jde, je fajn si ji zahrát někde venku. Ale v případě nutnosti docela dobře poslouží i třída nebo chodba. V podstatě jde o to, že žáky rozdělíte do menších skupinek a rozdáte jim hrací karty pro plnění úkolů, které jsou ukryty na různých místech. Žáci je musí co nejrychleji najít a zaznamenat správné odpovědi. Je už na vás, zda jim povolíte nějaké zdroje, nebo si musí vystačit pouze se svojí hlavou.

Pokud jde o otázky, buďme kreativní. Co třeba zahrnout nějaký hlavolam, rébus, křížovku, přesmyčky, výpočty?

Já vím, taková příprava úvodní hodiny stojí nějaký ten čas, ale bohatě se vám vyplatí a mnohonásobně vrátí zpět. Září je symbol nového začátku. Každý rok v září dostáváme šanci začít se žáky znovu a lépe než v předchozích letech. A jak se na začátku zapíšeme, takový bude celý rok.

Přeji vám krásné a pohodové vykročení do nového školního roku!

P. S. Jaké aktivity jste pro své žáky připravili vy? Staňte se součástí komunity UČITEL V POHODĚ, ať můžeme sdílet své tipy navzájem.

Helena Čuková
Miluju práci s informacemi a ještě raději je předávám druhým. Kromě vzdělávání je mojí další vášní osobní rozvoj. Dlouho jsem přemýšlela, jak bych se mohla věnovat oběma oblastem současně, až vznikl projekt Osobní rozvoj pro učitele. Mým cílem je sdílet s dalšími učiteli rady a tipy, které jim pomůžou k větší pohodě a spokojenosti v osobním i pracovním životě, protože jedině tak můžeme být vzorem pro naše žáky a vychovat z nich generaci úspěšných a sebevědomých lidí. Více o mně si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.